کد مطلب:113798 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:195

تعریف طرح طبیعت نگری











جاذبه های فراوان و شگفتی آوری در مجموعه ی طبیعت خداوندی وجود دارد و واقعیت های گوناگونی در آن بچشم می خورد كه در آموزش مفاهیم عقیدتی و كلامی، نقش بسزائی خواهند داشت.

در طرح «طبیعت نگری» ابتداء مغزها و دل های آماده را به شگفتیهای طبیعت و شاهكارهای خلقت خداوندی متوجه ساخته و پس از استخراج اصول مسلم عقلی و عجز افكار بشری، اهداف ارزنده ی عقیدتی خود را مطرح ساخته و با جاذبه ی هنری طرح یاد شده، بشرح زیر به اثبات مفاهیم عقیدتی می پردازیم مانند:

1- هدف اثبات خدا و اثبات عدالت خدا و دیگر مبانی اعتقادی.

2- روش مستقیم وارد بحث نشده ابتداء بدنبال جاذبه ی هنری طرح می رویم.

3- طبیعت نگری به مطالعه ی زیبائیهای طبیت پرداخته و واقعیت های آن را كشف و استخراج می نمائیم «انواع خلقت، انواع رنگ ها و شكل ها».

4- بررسی و تحلیل واقعیت های كشف شده را در برابر افكار

[صفحه 73]

و عقول بشری قرار داده به تحلیل و ارزیابی آنها می پردازیم از كجا آمده اند؟ چگونه در یك هماهنگی اعجاب آوری بحركت تكاملی خود ادامه می دهند؟ اینهمه رنگ ها و رنگ آمیزی ها چگونه صورت پذیرفت؟ صورتگر اینهمه صورتهای زیبا كیست؟

نظم و اعتدال موجود در پدیده های طبیعت با دست توانای كدام ناظم حكیم عاقلی پدید آمده است؟ و با تدبیر كدام مدیر آگاه همیشه بیداری تداوم می یابند و... و... و...

5- بررسی احتمالات تا نتیجه گیری نهائی و اثبات مفاهیم عقیدتی و فكری

اگر با روش یاد شده مفاهیم عقیدتی را در قالب طرح «طبیعت نگری» ارائه كنیم همه ی سطوح فكری جامعه به اهداف آموزشی ما راه می یابند و مبانی عقیدتی در پرتو جاذبه های هنری طبیعت خداوندی بگونه ای روشن و ساده و آسان، برای آنها به اثبات می رسد.


صفحه 73.